tirsdag den 24. februar 2015

Kakler

Æltning af ler

Her ælter jeg leret. Jeg æltede det i ca. 10 minutter. Jeg følte at leret var temmelig fugtigt faktisk og det var for mig tydeligt at mærke, at det ikke var dekorationsler, som man bruger til juledekorationer. Leret føltes lidt grynnet og det føltes som om der var sandkorn i leret.

Udrulning af leret

Efter leret var godt æltet, rullede jeg det ud. Jeg rullede leret ud mellem to lister, for at sikre den samme tykkelse på hele den udrullede ler "plade". Jeg lagde bagepapir under leret, for det ikke skulle klistre fast til træpladen og jeg brugte en kagerulle til at rulle med.

Fremstilling af kakler

Jeg lavede 12 kakler a 5 gange 5 cm. Jeg bruget en lineal til at måle med, samt en kniv til at skære kaklerne ud med.

Tørring i 5 dage

De 12 kakler har nu tørret i 5 dage og virker, gennem tørre. Jeg har ridset på bagsiden af kaklerne, så evt. lim vil kunne sidde bedre fast. Der er desværre knækket et lille hjørne af den ene kakkel .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar