torsdag den 19. februar 2015

Pladeteknik

Jeg besluttede at forsøge at lave et kaffekrus af ler ude fra pladeteknikken. Det blev en proces, som var lidt vanskeligere end jeg på forhånd havde forventet og kaffekrusset endte nok mere som en krukke eller en vase med skulpturel værdi end brugsværdi, i hvert fald når man tænker på at drikke kaffe:

Skabelon



Jeg startede med at finde en form, som blev kaffekrusset, som ses ovenfor. Herefter foldede jeg et "kræmmerhus" rundt om krusset og klippede skabelonen ud:
Den stiplede linje er en slags samlelinje og jeg har naturligvis husket bunden.

Æltning og udrulning af ler

Her ælter jeg leret. Jeg æltede det i ca. 10 minutter. Jeg følte at leret var temmelig fugtigt faktisk og det var for mig tydeligt at mærke, at det ikke var dekorationsler, som man bruger til juledekorationer. Leret føltes lidt grynnet og det føltes som om der var sandkorn i leret.

Efter æltning gik jeg i gang med at rulle leret ud. Jeg havde spændt to lister fast på en træplade og brugte en kagerulle til at rulle ud med. De to lister skulle sikre at "lerpladen" fik den samme tykkelse hele vejen igennem. Under leret lagde jeg noget bagepapir da leret ellers klistrede fast til træpladen.

Samling af kaffekrus

Efter "lerpladen" var rullet ud, gik jeg i gang med at skære skabelonen ud i ler:

Skabelonen er nu klar til at blive skåret ud af "lerpladen".

Ovenfor ses skabelonen som er skåret ud og samlelinjen er markeret.


Inden samlingen af kaffekrusset, lavede jeg noget slikker af ler og vand. Slikker skal sidde i samlingerne på krusset og være med til at sikre samlingen, det vil sige binde den sammen. Jeg brugte også slikker til at glatte krusset senere hen.

Her er samlingsprocessen startet. Jeg påfører slikker i området hvor kruset skal samles. Inden jeg påfører slikker har jeg riset i leret, så slikker bedre kan sidde fast.
Jeg bruger både fingrene og en lille pensel til at påføre slikker.

Her er krusset samlet og jeg glatter sider og kanter. Jeg synes det var ret svært at samle, da leret virkede tungt. Måske det var for vådt eller måske pladen, min skabelon var skåret ud fra, var for tyk.
For at krusset ikke skulle vælte sammen, valgte jeg at bøje/folde den øverste kant en del, hvorfor krusset mere kom til at ligne en vase eller krukke, som nu skal tørre.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar