torsdag den 19. februar 2015

Stenbrød

I biotopopgave 5 "friluftsliv" har jeg besluttet at fokusere på at lave bål og lave forskellig mad i glødebål. Bål i sig selv og det at samles om et bål giver i sig selv en god stemning, ro og noget at være fælles om og hører med til basalt friluftsliv ( Edlev 2004, s. 181).

Klargøring af dej til stenbrød

Jeg skal her i gang med at lave dej til mine stenbrød. opskriften fandt jeg på: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/stenbr%C3%B8d

Det er i bund og grund en ret simpel dej, hvor man kan bruge de ingredienser man lyster. Det anbefales dog at der bruges bagepulver, for at sikre hævningsprocessen, hvis det er koldt udenfor. Jeg undlod bagpulver, da det på dagen var 2-3 grader udendørs.
Jeg lod dejen hæve i en til halvanden time.

Klargøring af bål

Jeg valgte at bruge et bålfad hjemme på vores egen terrasse. Jeg bruge optændingsblokke og små kviste og stykker træ til at sætte gang i bålet. Oven på kviste og optændingsblokke samlede jeg store stykker brænde af birketræ. Birkebrændet havde jeg hentet hos min far, som sidste forår fældede sit store birketræ, hvorfor brændet nu var godt tørt og klar til brug. Birk er desuden optimalt til glødebål, som jeg skulle bruge, da birk brænder med få flammer og mange gløder og derfor giver varme i længere tid end andre typer træ (http://www.skoven-i-skolen.dk/content/b%C3%A5l-0)

Bålet er her godt i gang. Det tog en god times tid før gløderne var klar til at bage brød på.
Et bål giver noget at være sammen/fælles om, et fælles tredje (Edlev, 2004, s. 161). Det fælles tredje er noget (oplevelser, interesser eller fælles processer) som to eller flere er sammen om og hvor opmærksomheden hviler på noget udenfor gruppen og ikke den enkelte.

-og sørme om min hund ikke også syntes at det var hyggeligt at lave bål. Der var i hvert fald mange gode pinde at gnave i.

Bagning af stenbrød

Efter en times tid var glødebålet klar og dejen havde hævet tilsvarende. Jeg brugte sten, som normalt bruges som pizzasten til en grill.
Som det måske kan anes på billedet, så kom der lidt røg i starten, men røgen lagde sig efter 5 minutter.
Jeg lavede små flade brød, så bagetiden blev mindsket. Brødene fik ca. 10-15 minutter på hver side.

Her er brødene bagt færdigt. De smagte rigtig godt (en skive pålægschokolade skader ikke!!)

Stenbrød er et ren ret enkel måde at bage brød over bål på og bestemt et godt alternativ til snobrød, som kan tage lang tid, man får røg i øjnene og tålmodigheden kan derfor slippe op. Stenbrød passer bare sig selv. Stenbrød vil være godt at lave i en daginstitution, hvor børnene endnu ikke har de motoriske færdigheder som eksempelvis snobrød kræver ( Edlev, 2004, s. 181)

Litteratur:

Edlev, Lasse Thomas 2004: "Natur og miljø i pædagogisk arbejde" 1. udg. Munksgaard Danmark
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar