torsdag den 19. februar 2015

Pølseteknik

Jeg besluttede at lave en lille krukke af ler ud fra pølseteknikken.


Æltning af ler

Her ælter jeg leret. Jeg æltede det i ca. 10 minutter. Jeg følte at leret var temmelig fugtigt faktisk og det var for mig tydeligt at mærke, at det ikke var dekorationsler, som man bruger til juledekorationer. Leret føltes lidt grynnet og det føltes som om der var sandkorn i leret.

Fremstilling af krukke


Inden fremstillingen af krukken, lavede jeg noget slikker af ler og vand. Slikker skal sidde i samlingerne mellem pølserne, bunden og pølserne og være med til at sikre samlingerne, det vil sige binde dem sammen. Jeg brugte også slikker til at glatte krukken senere hen.

Her har jeg rullet pølser af ler og gjort en bund klar. Til bunden har jeg brugt samme skabelon, som til krukken, jeg lavede ud fra pladeteknikken.

Her er samlingen for alvor gået i gang. Jeg ridser før jeg påfører slikker. Denne rækkefølge/teknik brugte jeg i gennem hele samlingen.


Her er krukken samlet og er klar til at blive glattet. Krukken er her en smule skæv. Måske pølserne er for tykke i den ene side, så krukken derfor hælder.

Her ses de to færdige krukker, som nu er klar til at tørre. Til venstre ses resultatet med pladeteknik og til højre resultatet med pølseteknik.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar