tirsdag den 11. november 2014

Kreative æstetiske læreprocesser

Efteråret er i den grad over os og viser sig også tydeligt ved og omkring min biotop. Det er specielt tydeligt at de visne blade (løvfald) dækker jordbunden. Nedenfor ses løvfald omkring min biotop:

Jeg har samlet en pose fyldt med nedfaldne blandede blade, som jeg derefter tørrede der hjemme. Jeg lod dem tørre i tre dage:
 

 
Da bladene var tørre fandt jeg materialer til min kreative og æstetiske proces, hvor jeg lavede efterårspynt ud af blade, plastic fryseposer og pap. Nedenfor ses mine materialer inden processen gik i gang:
 
 
 
Det færdige resultat ses nedenfor, det blev til to ugler og et rensdyr:
 
 
 
Det var en ret enkel proces, som jeg vil vurdere oplagt til børn mellem 3-6 år i en daginstitution. Det er en proces som vil være overskuelig om end den tager nogle dage.
 
1. Der skal samles blade ind. Her kan pædagog og barn tale om, fra hvilke træer bladene stammer
 
2. Bladene skal tørre. Barnet kan her dag for dag holde øje om de indsamlede blade er tørre.
 
3. Den kreative proces går i gang. Her udfordres barnet finmotorisk, når der eksempelvis skal klippes øjne, næb og fødder ud. Derudover kan barnet selv forme sin ugle eller sit rensdyr og derigennem bruge sin fantasi og udtrykke sig på en æstetisk måde.
 
Ovenstående kan sættes ind i en model for æstetisk virksomhed (Ringsted og Froda 2008:25)
 
Sansningen foregår når bladene indsamles og barnet dermed mærker og ser på de visne og våde blade, som i efteråret har mange markante farver.
Bearbejdningen starter mens bladene tørrer og fortsætter indtil til oplevelsen begynder i forbindelse med at ugler/rensdyr formes. Oplevelsens indtryksside sker når barnet, måske ud fra billeder, forestiller sig hvordan en ugle/rensdyr ser ud. Herefter udtrykker (udtrykssiden) barnet sig ved at forme sit værk (ugle/rensdyr).
Efter formningen af barnets værk sker den æstetiske erkendelse, mens barnet ser sit og andres værk(er).
Gennem ovenstående sker den æstetiske læreproces.
 
 
litteratur: Ringsted, Suzanne & Jesper Froda "Plant et værksted" 2008, Hans Reitzels Forlag


 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar