onsdag den 26. november 2014

Dukkeopgave

Dukkeopgave

Jeg startede i weekenden med at blande papirmassen med vand. Det blev temmelig klumpet, men jeg gik i gang. Først formede jeg en kugle af papirservietter og derefter papirmassen rundt om og fik formet næse og ører:

Det et ret lille hoved, da massen overhovedet ikke hang sammen og smuldrede. Jeg tænkte dog at det "bare" skulle tørre.
Det viste sig dog et par dage efter ikke være tilfældet, da hovedet her faktisk var helt smuldret og ubrugeligt. Gode råd var dyre.....

Men inspiration fra andre fandt jeg ud af at det var en rigtig god idé at blande papirmassen med tapetklister og spartelmasse! Så det er jeg klar til her:


Min plan var at sætte hovedet på pinden med det samme. Jeg brugte alm. tapetklister og kunst spartelmasse.
Efter omrøring så massen således ud:


Konsistensen virkede langt bedre end første forsøg. Så fortrøstningsfuld gik jeg i gang med at forme en kugle af papirservietter og tape. Kuglen skal være kernen i dukkehovedet og sidde fast på pinden:

 Læg i øvrigt mærke til de matchende farver mellem kugle og skål :)

For at fastholde og stabilisere pinden, har jeg sat den i en glas karaffel, som jeg har fyldt med sand og sten.
Jeg lagde nu massen rundt om kuglen og fik formet et hoved:

 Jeg har på forhånd ret bevidst ikke gjort mig nogen tanker om udtryk på dukken og hvordan det færdige resultat skal være. Jeg vil lade mig rive med af processen og se hvad der sker.

Efter kort tid begyndte hovedet at revne en anelse og halsen at glide lidt ned ad pinden. Derfor tog jeg lidt af massen af halsen, for at det ikke skulle være for tungt.
Nu står hovedet til tørre og jeg er spændt på at se hvordan det ser ud om et par dage.

Da jeg havde mere masse tilbage, så besluttede jeg at gå i gang med hænder og fødder med det samme. Jeg valgte at skære en model ud i skum inden. Modellen skal også bruges som fundament til hænder og fødder:

Herefter stak jeg en pind i skum fundamentet og satte pinden i en flaske efter sammen princip, som da jeg lavede hovedet:

Her ses et eksempel på en fod.

Forsættelse følger når hoved, hænder og fødder er tørre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar