fredag den 28. november 2014

Bladenes farver

Jeg har valgt at undersøge bladenes farver, som lige nu er meget forskellige. Der findes både, gule, røde og nogle steder stadigvæk grønne blade.

Jeg har her sorteret blade i farver:

Det er blandede blade, med bl.a. blade fra bøg, eg, ahorn og løn.

Læg her mærke til æde huller i nogle af bladene:



Tilbage til bladenes farver. For at undersøge farverne vil jeg bruge følgende: En morter, sprit, sand, blade, en saks, glas, tape, kaffefilter og pinde:

Jeg klippede først de rødlige blade i små stykker og maste dem i morteren sammen med lidt sand, hvorefter jeg hældte sprit på.
Denne masse hældte jeg ned i et glas, hvorefter jeg dybbede kaffefilter ned i glasset og lod det suge i 5 minutter:

Herefter gentog jeg samme proces denne gang, med de grønne blade:

Den grønne farve er mere markant end den røde.

Jeg lagde nu papiret til tørring i ca. 30 minutter, for at se om farven ville være trukket op i papiret og være synlig:


Øverst ses den grønne og nederst den rødlige. Den grønne farve giver en noget tydeligere streg end den rødlige.

Den grønne farve kaldes Klorofyl og er det farvestof der fanger sollys og sørger for fotosyntesen, som er den mekanisme, som planterne bruger til at skabe sukkerstof, som er det planten/træet lever af. Klorofyl giver altså bladet sin grønne farve.
Den rødlige farve kaldes carotenoider, hvilket også gælder for den gule farve. Dette farvestof er ikke så kraftigt som klorofyl, hvorfor dette stof bliver overskygget af den grønne farve, så længe der er klorofyl i bladet.
Klorofyl er et dyrt stof for træet at producere, så om efteråret trækkes stoffet tilbage i grene og kviste og træet smider bladene. Når klorofyl trækkes tilbage fra bladene kommer carotenider frem til syne.

Ovenstående forklaring underbygger forsøget, som viser at den grønne farve er mere kraftig end den røde.

Kilde: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/bladenes-farver

Ingen kommentarer:

Send en kommentar