søndag den 23. november 2014

Gnidetryk med blade fra min biotop

Som tidligere nævnt i min blog, så har jeg samlet og tørret nedfaldne blade fra min biotop.
Jeg har valgt at bruge tre blade til at lave gnidetryk:

Fra venstre: Ahorn blad, bøge blad og ege blad
 
 
Jeg har lavet gnidetryk af alle tre blade, først med blyant:
 



Det tørrede blad lægges under tyndt papir. Bladet skal have "bagsiden" opad, da ribberne i bladet træder mere frem. Der gnides hårdt med en blyant, hvor omridset af det pågældende blad fremkommer.

Nedenfor har jeg forsøgt mig med samme teknik, men denne gang med kul kridt. Jeg synes ikke bladet og ribberne er ligeså tydelige som med blyant. Måske mine kul kridt ikke er gode, eller måske papiret for tykt.

Jeg har ved bøgebladet tegnet ribberne en smule op med blyant.

Denne aktivitet vil kunne bruges i eksempelvis børnehaven, hvor børnene vil  kunne lære om de forskellige blade fra træer, samtidig med en kreativ proces. Ydermere kan processen udvikles til en æstetisk proces, hvis børnene evt. laver collager med de værker de har fået ud af at lave gnidetryk.

Kilde: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/bladm%C3%A6nd-og-bladkoner
Ringsted, Suzanne & Jesper Froda 2008 "Plant et værksted" Hans Reitzels Forlag

2 kommentarer:

  1. Hejsa

    Godt du er kommet i gang på din biotop - jeg regner med at der er flere aktiviteter på vej - se evt. seneste indlæg på undervisningsbloggen. http://vaerkstednaturteknik.blogspot.dk/2014/11/at-arbejde-naturfagligt-pa-biotopen.html

    SvarSlet
  2. Tak Ida! Jeg vil gerne henlede din opmærksomhed på indlægget nedenunder, hvor jeg har brugt blade fra biotop til æstetiske udtryk i form af ugler.

    SvarSlet