tirsdag den 31. marts 2015

Regn i køkkenet

I min biotop 6 opgave har jeg valgt fokusere på naturfænomenet skyer.
Skyer er noget vi alle sammen, måske endda dagligt, ser på himlen. Ifølge meteorologer findes der hele 27 forskellige slægter af skyer, men de deles dog normalt op i 10 hoved slægter, som for eksempel fjerskyer, blomkålsskyer, regn- og tordenskyer eller lammeskyer.

Skyer dannes af vanddamp, som eksempelvis opstår når solen varmer vandet i havet eller en sø op. Dampen stiger til vejrs og blander sig med varm luft, som stiger højere op. Varm luft kan indeholde mere damp end kold luft.
Når dampen efterhånden bliver kølet af  oppe i højderne bliver dampen til små dråber vand. Disse dråber hæfter sig på støv eller røgpartikler eller saltkrystaller, som findes i luften. Hermed opstår naturfænomenet skyer. Når dråberne bliver for tunge til luftens tryk, falder de ned som nedbør (regn, slud, hagl eller sne).

Regn i køkkenet

For at bevise ovenstående tese om regn, har jeg lavet et forsøg hjemme i mit køkken. Jeg har brugt en gryde med kogende vand og en gryde med isterninger i.
Forsøget viser, at vanddampen stiger opad og fortættes til små vandråber på bunden af den kolde gryde. Når dråberne bliver for tunge til luften, falder de ned og er således blevet til regn.

Jeg har optaget en video af forsøget, som kan ses via dette link:

 https://www.youtube.com/watch?v=dcuCGOY-Mp4&feature=youtu.be



Kilde:
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/m%C3%A5l-regn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar