søndag den 29. marts 2015

Regmåler

I min biotop 6 opgave har jeg valgt fokusere på naturfænomenet skyer.

Skyer er noget vi alle sammen, måske endda dagligt, ser på himlen. Ifølge meteorologer findes der hele 27 forskellige slægter af skyer, men de deles dog normalt op i 10 hoved slægter, som for eksempel fjerskyer, blomkålsskyer, regn- og tordenskyer eller lammeskyer.

Skyer dannes af vanddamp, som eksempelvis opstår når solen varmer vandet i havet eller en sø op. Dampen stiger til vejrs og blander sig med varm luft, som stiger højere op. Varm luft kan indeholde mere damp end kold luft. Når dampen efterhånden bliver kølet af  oppe i højderne bliver dampen til små dråber vand. Disse dråber hæfter sig på støv eller røgpartikler eller saltkrystaller, som findes i luften. Hermed opstår naturfænomenet skyer. Når dråberne bliver for tunge til luftens tryk, falder de ned som nedbør (regn, slud, hagl eller sne).

Her har jeg lavet en regnmåler til at måle mængden af regn.

Min regnmåler blev lavet af en tom mælkekarton, tape og en lineal.
Jeg klippede toppen af kartonen af og tapede linealen fast på indersiden af kartonen.

Rengmålerne står nu udenfor på vores havebord, hvor den de næste dage, vil opsamle nedbør. Jeg lagde en sten i bunden, så den ikke blæser væk.

Her bør man gøre sig overvejelser omkring, hvor regnmåleren skal placeres udenfor, så den evt. ikke stå i læ for nedbøren og dermed ikke vil kunne måle nedbøren korrekt

Kilder:
http://www.dmi.dk/laer-om/temaer/vejr/skyer-himlens-stolte-vaesener/
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/m%C3%A5l-regn



Ingen kommentarer:

Send en kommentar