onsdag den 17. juni 2015

Brændekurv af genbrug: Konstruktion

Udfordringsopgave: konstruktion

Da malingen havde tørret i ca. 15 timer gik jeg i gang med at samle kurven. Inden jeg gik i gang overvejede jeg nøje, hvordan jeg ville gribe det an. I overvejelsesfasen rådførte jeg mig med min far, som gerne konstruerer ting og sager i sin fritid i hans værksted, som jeg benyttede under hele forløbet.



For at fastholde siderne og sikre at de ikke skred ud, satte jeg stokken i hullerne som det første. Dette sikrede også at afstanden mellem siderne var det rette hele tiden, nemlig 30 cm.


Herefter valgte jeg starte med de yderste lameller, både i bunden og på de skrå sider. For at holde konstruktionen i spænd, sømmede jeg dem fast med en lille søm, inden jeg borede huller og monterede skruer.

Her er bunden næsten færdig monteret. Bemærk at der kun er to skrue i hver lamel endnu.
Jeg valgte at sætte to skrue i hver lamel til at starte med, for at undgå at træet skulle flække.
Til slut satte jeg  to skruer mere i hver lamel, så alle lameller fik 4 skruer i alt.

Her ses den færdig konstruerede kurv, som nu skulle males for 2. gang.

 Her er kurven malet for 2. gang, undtagen bunden, som får 2. gang når resten er tørt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar