torsdag den 10. oktober 2013

Opgave 2 "5 dyr"

Herunder vil jeg vise billede/video af og kort beskrive 5 dyr, som jeg har fundet ved min biotop.


Denne snegl hedder en havesnegl (Cepaea hortensis). Den er meget almindelig i Danmark. Den lever fugtige steder, som for eksempel ved vandløb eller i haver. Den lever af plantemateriale.
Havesneglen kan let forveksles med lundsneglen. Men kan se forskel ved at havesneglen har en lys skalåbning, mens lundsneglens er mørk.
Kilde: http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=2702


I midten af billedet ses en græshoppe, der sidder på et græsstrå. Den kan være svær at se, men når man først har fået øje på den, så er man ikke i tvivl. Der findes 33 forskellige arter i Danmark. De største kan bliver helt op til 12 cm lange. Der findes både planteædere og rovdyr blandt de 33 arter.
Noget karakteristisk for græshopper er deres "sang". "Sangen" frembringes ved at kropsdele gnides mod hinanden, eksempelvis forvingerne. kilde: http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Diverse_sm%C3%A5_insektgrupper/gr%C3%A6shopper
Nedenfor har jeg lavet en optagelse af en græshoppes "sang":


Her er en guldsmed, som der findes ca. 50 forskellige arter af i Danmark. De lever fortrinsvis ved små vandhuller. Som nymfer (unger) lever de tre år på bunden af vandhullet. I juni kravler nymferne op ad vandet og sætter sig på planter, hvorefter de får vinger og blive til guldsmede. Som unger spiser de orme, larver, fiskeunger og krebsdyr, mens de som voksne guldsmede spiser myg, forskellige fluearter og sågar andre guldsmede.
Kilde: http://www.naturstyrelsen.dk/pv_obj_cache/pv_obj_id_17E8EA0CC2E20ACE8063FAF7D9CE73ECE6F33A00/filename/KanonNatur_Insekter.pdf

 
 
 
Her ses en bænkebidder. Bænkebidere er små grå krebsdyr, som eksempelvis lever i skovbunden og gerne hvor det er mørkt og lidt fugtigt. Bænkebidere lever af nedbrudte blade, grene, bark og træstubbe. Der findes 27 forskellige arter i Danmark. Denne bænkebider er en kuglebænkebider, som kan rulle sig sammen til en kugle, hvilket den gør når den bliver forstyrret eller hvis omgivelserne bliver for tørre.
 
 
Ovenfor ses en video af to små gæs som løber væk da de opdager mig. De er svære at se, men jeg har gentagende gange set dem, uden at nå at få kameraet frem fra lommen. Her var jeg heldig og derfor vælger jeg at tage videoen med. Der er tale om gæslinger (unger) af grågæs. De findes i flokke på marker og enge, som bl.a. ligger tæt på min biotop. Gæs er planteædere som spiser græs, blade, nødder og rodfrugter.

1 kommentar:

  1. Hejsa

    Super :-) Og spændende med lydklippet af din græshoppe

    SvarSlet