torsdag den 3. oktober 2013

Biotop opgave 2 "5 planter"

Jeg har valgt 5 planter fra min biotop, som vil blive præsenteret nedenfor. Der et billede af hver plante, hvoraf den ene er en svamp, samt en kort beskrivelse af hver med tilhørende kildeanvisning:


Dette er almindelig hyld, som for øjeblikket har sorte bær. Hyld er en løvfældende busk eller træ og kan blive op til 8 meter højt. I juni-juli blomstrer hyld med hvide blomster, af hvilke man kan udvinde hyldeblomstekstrakt og lave hyldeblomstsaft, som de fleste nok kender. Frugterne, som ses på billedet, er sorte og modner i efteråret, august-september. Det er stenfrugter, som kan bruges til evt. hyldebærsuppe.
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Hyld



Som tidligere beskrevet i min blog, findes der også brombærkrat på min biotop. Brombærbusken er en løvfaldende busk med mange torne. Vokser typisk i skove, i krat, i hegn eller i grøftekanter. Rankerne vokser hvert år og kan blive op til 6 meter lange. Rankerne kan begynde at slå rødder hvis de rører jorden. Frugterne modnes i efteråret (august-oktober). Bærerne kan bruges i eksempelvis marmelader eller bagværk.
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Bromb%C3%A6r



På min biotop findes også et stort Rød-el træ. Rød-el findes typisk ved fugtig og næringsrig bund som for eksempel ved moser, som min biotop ligger ved siden af. Rød-el kan blive op til 25 meter højt og har ofte flere stammer fra jorden.
Træet blomstrer i marts-april. Om efteråret bliver raklerne til "elle-kogler" som også ses på billedet.
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8d-El



Der findes også hassel træ ved min biotop. De findes nær den lille bro, som jeg har tegnet ind på min skitse. Hassel vokser ved fugtig jord og danner gerne krat. Hassel er mangestammet og bliver mellem 3 og 5 meter høj. Bladene har små dun på oversiden som tydeligt kan mærkes. Hassel træets frugter er hasselnødder, som jeg desværre ikke kunne finde nogen af. Jeg må lede lidt videre omkring biotopen for at se om jeg kan finde hasselnødder.
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Almindelig_Hassel



Det sidste jeg har valgt at vise fra min biotop er denne svamp, som jeg synes har været lidt svær at bestemme. Jeg har set den meget ofte, men aldrig rigtig vidst hvad den hedder. Jeg er via min søgning kommet frem til at den hedder Coprinopsis picacea. Denne svamp vokser enligt og i sensommeren/efteråret. Dette passer godt, da dette var den eneste svamp i området. Hatten er 3-8 cm høj, hvilket også passer godt. Jeg vurderer at denne udgave er en ung en af slagsen, da stokken ikke er så lang. Stokken kan nemlig bliver helt op til 25 cm. lang. Lugten kan være ubehagelig og det kan jeg nikke genkendende til!
kilde: http://www.svampeatlas.dk/pdf/Svampejagten.pdf 



1 kommentar:

  1. Hejsa

    Igen et super indlæg.

    Svampen: Jeg måtte lige omkring en håndbog, da jeg ikke kan navnene på latin. Jeg er dog ret sikker på at du har fundet en paryk blækhat, som en er en fin spisesvamp. Hvis du kigger forbi igen, kan du måske finde ældre eksemplarer med 'blæk' i kanten af hatten?
    Jeg tror ikke det er en skadeblæk hat (som er navnet på dansk for dit lantinske) - den er mørkere i hatten med hvide skæl. Tjek evt. en håndbog eller nettet...

    SvarSlet