lørdag den 3. januar 2015

Julepynt af birkegren

Aktivitet 1, biotop opgave 4:

Jeg har besluttet at lave to aktiviteter udfra en æstetisk vinkel. I dette indlæg vil jeg beskrive aktivitet 1, som er julepynt lavet ud af naturens materialer, nærmere betegnet et juletræ lavet ud af en birkegren (som det endte med at blive):

Målgruppe:
De ældste børn i børnehaven, det vil sige 5-6 årige. Aktiviteten kunne også sagtens laves med sfo børn.

Didaktiske overvejelser:
Aktiviteten skal indeholde en æstetisk læreproces (Ringsted og Froda, 2008, s 25), hvor børnene kreerer deres eget lille juletræ, som sættes i en potte og som de kan få med hjem. For at opnå den æstetiske læreproces, må børnene gennemføre en æstetisk virksomhed, som skitseres i nedenstående model (Ringsted og Froda, 2008, s 25):

Den æstetiske virksomhed fører altså til en æstetisk læreproces.

  • Perceptionen (sansningen og bearbejdningen) sker når børnene er i skoven og finder grene og mange andre materialer som de rører ved. Samtidig med at der tales om skoven, julen og juletræer.
  • Oplevelse, som rummer en indtryks - og udtrykside kan foregå flere steder, eksempelvis hjemme i børnehaven når børnene ser på billeder af juletræer eller blot taler om hvordan juletræer ser ud (form osv). Via billeder og samtale for børnene indtryk, som senere munder ud i udtrykssiden, når børnene skaber deres eget juletræ af den gren de har fundet.
  • Den æstetiske erkendelse sker mens de er i gang med skabelsen af deres eget juletræ. Her lærer de og lagrer erfaringer omkring materialer, former og opbygningen af juletræet.
  • Herefter sker den æstetiske læreproces, hvor børnene har skabt deres eget kunstværk (juletræet) og de erfaringer de har gjort sig, kan de bevidst eller ubevidst drage nytte af i andre aktiviteter.
Den æstetiske virksomhed munder i dette tilfælde ud i et produkt (Ringsted og Froda, 2008, s. 27).

Aktiviteten rummer dog mere en den æstetiske læreproces, nemlig både noget fysisk aktivitet, finmotorik, matematisk intelligens, natursyn, sproglig kompetence og kulturelle udtryksformer.
Den pædagogiske læreplan (www.bupl.dk) tilgodeses i aktivisten, hvor temaerne krop og bevægelse, naturen og naturfænomener, sproglig kompetence og kulturelle udtryksformer kommer i spil:
  • Den fysiske aktivitet sker når børnene er i skoven, på legepladsen eller andre steder, for at finde en egnet gren, som skal blive til deres juletræ. Læreplans temaet krop og bevægelse er her i spil, da der kræves noget af grov motorikken at færdes i en skov.  Temaet natur og naturfænomener tilgodeses også her, da børnene får mulighed for at udforske skoven/naturen og dens materialer. Den sproglige kompetence tilgodeses når der på turen i skoven tales om skoven, dens finurligheder om hvordan man behandler og ikke behandler skovens planter og dyr.
  • Finmotorikken kommer i spil, når børnene skal save grenen i stykker og bore huller i de stykker, som er savet ud. Børnenes sproglige kompetence kommer i spil i værkstedet, når de (måske for første gang) stifter bekendtskab med værktøj, det vil sige deres ordforråd styrkes, samtidig med at de er vigtigt at lytte efter, hvordan man bruger værktøj, for ikke at komme til skade.
  • Den matematiske intelligens kommer i spil, når barnet skal save grenen ud i forskellige størrelser og senere bygge juletræet op, som en "trekant". Størrelsesforhold mellem stykkerne af grenen må det enkelte barn sortere.
  • At lave julepynt er en kulturel udtryksform, som barnet gennem aktiviteten får kendskab til. I forbindelse med skovturen eller arbejdet i værkstedet vil det også være oplagt at synge sange (julesange eller sange om skoven).  
  • Natursyn kommer i spil når grenen skal findes. Pædagogen må nemlig her pointere at det er nedfaldsgrene børnene må tage og ikke grene, de knækker eller saver af et træ.

Beskrivelse af aktiviteten

I forbindelse med en gå tur i dejligt solskinsvejr i december omkring min biotop, opdagede jeg at der var træer og buske, som enkelte steder var blevet skåret/klippet til af Vej og Park. Jeg fandt pinden, som ses i midten af billedet:
Jeg tog pinden med hjem for at gå i gang med juletræet. Jeg fandt også mås, som jeg tørrede der hjemme:



Da jeg skulle i gang, fandt jeg ud af at pinden var for frisk og derfor temmelige sej at save i og den var i øvrigt også for tynd. Derfor gik jeg op til min far som tidligere på året havde savet grene af sit birketræ. Her fik jeg en gren, som var noget længere og mere tør, jeg savede den i stykker og tog den med hjem, så opbygningen af juletræet kunne komme i gang:

Her er opbygningen i gang, i min iver glemte jeg få taget billeder af hele processen, men beskrivelse følger her:

Jeg har brugt noget tyk ståltråd, som er placeret i almindeligt dekorationsler i bunden af potten. Ovenpå har jeg lagt mås fra min biotop.
Birkegrenen er savet i 9 stykker, hvor den nederste er den længste og den øverste den korteste. Stykkerne af grenene er hele tiden mindsket med ca. 1 cm i længden.
Jeg har boret et hul i hver gren, så den kan sættes fast på ståltråden. Herefter bygges der ganske enkelte ovenpå, hvorefter den færdige resultat ser således ud:


Litteratur:

Ringsted, Suzanne & Jesper Froda "Plant et værksted", 2008, Hans Reitzels Forlag, 3. udg.
http://www.bupl.dk/paedagogik/laering/paedagogiske_laereplaner/seks_temaer_i_paedagogiske_laereplaner?opendocument

Ingen kommentarer:

Send en kommentar