Aktivitet 2, biotop opgave 4:
Jeg har besluttet at lave en aktivitetudfra en æstetisk og naturfaglig vinkel.
Jeg har besluttet at lave en aktivitetudfra en æstetisk og naturfaglig vinkel.
I dette
indlæg vil jeg beskrive aktivitet 2, som er bladkranse, lavet af løvfald fra min biotop.
Målgruppe:
Aktiviteten kan efter hvordan den tilrettelægges dække mange forskellige målgrupper, helt fra de små børnehavebørn op til skolebørn i forbindelse med faget natur og teknik. Jeg har valgt samme målgruppe, som i aktivitet 1, nemlig de ældste børnehavebørn 5-6 årige.
Didaktiske overvejelser:
Aktiviteten skal indeholde en æstetisk læreproces (Ringsted og Froda, 2008, s 25), hvor børnene skaber deres egne bladkranse., som kan bruges til pynt både inden og udendørs.
For at opnå den æstetiske læreproces, må
børnene gennemføre en æstetisk virksomhed, som skitseres
i nedenstående model (Ringsted og Froda, 2008, s 25):
Den
æstetiske virksomhed fører altså til en æstetisk læreproces.
- Perceptionen (sansningen og bearbejdningen) sker når børnene er i skoven, på legepladsen eller i en have og finder blade og mange andre materialer som de rører ved og undersøger.
- Oplevelse,
som rummer en indtryks - og udtrykside kan foregå flere steder,
eksempelvis i børnehaven når børnene undersøger de indsamlede blade, måske de sorterer dem i farver, i former, i sorter og kigger på eventuelle æde huller i bladene. Børnenes indtryk af for eksempel farver og former, munder senere ud i udtrykssiden, når
børnene skaber deres egne bladkranse.
- Den æstetiske erkendelse sker mens de er i gang med skabelsen af deres bladkranse. Her lærer de og lagrer erfaringer omkring bladenes former og farver.
- Herefter
sker den æstetiske læreproces, hvor børnene har skabt deres eget kunstværk
(bladkransen) og de erfaringer de har gjort sig, kan de bevidst eller
ubevidst drage nytte af i andre aktiviteter.
Den æstetiske virksomhed munder i dette tilfælde ud i et produkt, som er personligt og barnet har fået viden om hvilke træer bladene hører kommer fra.
(Ringsted og Froda, 2008, s. 27).
Aktiviteten rummer dog mere en den æstetiske
læreproces, nemlig både noget fysisk aktivitet, finmotorik, naturalistisk
intelligens, og styrkelse af den sproglige kompetence.
Den pædagogiske læreplan (www.bupl.dk) tilgodeses i aktiviteten hvor temaerne krop og bevægelse, naturen og naturfænomener, og sproglig kompetence kommer i spil:
Den pædagogiske læreplan (www.bupl.dk) tilgodeses i aktiviteten hvor temaerne krop og bevægelse, naturen og naturfænomener, og sproglig kompetence kommer i spil:
- Den fysiske aktivitet sker når børnene er i skoven, på legepladsen eller andre steder, for at finde en nedfaldne blade. Børnene kan også blive udfordret ved at klatre i træer for at plukke de blade som endnu ikke er faldet ned. Læreplans temaet krop og bevægelse er her i spil, da der kræves noget af grov motorikken at færdes i en skov og klatre i træer.
- Temaet natur og naturfænomener tilgodeses, da børnene får mulighed for at udforske skoven/naturen og dens materialer (blade). Børnene kan undersøge bladene og finde æde huller, svampevækster og andre nedbrydningsspor.
- Den sproglige kompetence tilgodeses samtidig, når der på turen i skoven tales om hvorfor bladene falder ned og om årstider. Her får børnene et større ordforråd.
- Finmotorikken kommer i spil, når børnene skal sætte blade på ståltråden.
- Den naturalistiske intelligens som ifølge Gardner gør børnene i stand til at opfange særlige træk, der gør det muligt at opdele og systematisere (Edlev 2004, s. 30), i dette tilfælde bladene i farver, former og evt. arter dvs. bøgeblade, egeblade osv.
Aktiviteten rummer mange muligheder, da den blot kan bruges som æstetisk virksomhed, hvor der skabes en bladkrans, men også som en naturfaglig aktivitet, hvor der også er fokus på at lære om blade, hvilke træer de stammer fra, om nedbrydning, årstider osv. Aktiviteten kan altså tilrettelægges så den rummer mange forskellige målgrupper og alderstrin. Pædagogen kan ved at bruge begrebet zonen for den nærmeste udvikling (Guldbrandsen, Liv Mette 2009, s. 248) udfordre det enkelte barn, eksempelvis ved at lade barnet sortere blade i arter, i farver, i størrelse osv. og så herudfra lave bladkranse.
Beskrivelse af aktiviteten:
Jeg har samlet nedfaldne blade fra min biotop, som jeg lagde til tørre i to døgn:
Til aktiviteten skal der ikke bruges særligt mange effekter, kun blade, ståltråd og en tang (www.skoven-i-skolen.dk):
Jeg lavede to bladkranse, en som var med vilkårlige blade og en som udelukkende bestod af bøgeplade:
Kransen til venstre består udelukkende af bøgeplade, mens kransen til højre er af vilkårlige blade.
Under skabelsen af kransene, lagde jeg til tider mærke til blade med forskellige nedbrydningsspor (www.skoven-i-skolen.dk):
Her et bøgeblad med æde huller, formentlig fra bøgeloppen (www.skoven-i-skolen.dk)
Her et egeblad med svampespor (www.skoven-i-skolen.dk)
Litteraturliste:
Edlev, Lasse Thomas: "Natur og miljø i pædagogisk arbejde" 2004, Munksgaard Danmark 1. udg.
Guldbrandsen, Liv Mette: "Opvækst og psykisk udvikling. Grundbog i udviklingspsykologiske teorier og perspektiver" 2009, Akademisk forlag 1. udg.
Ringsted, Suzanne og Froda, Jesper: "Plant et værksted" 2008, Hans Reitzels forlag 3. udg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar